Aangepaste dienstverlening
Dienstverlening externe partijen
Externe partijen hebben hun dienstverlening aangepast op de coronamaatregelen. Er is vanaf de versoepelingen vooral gekeken welke vorm het beste aansluit bij de situatie. Er is zoveel als mogelijk weer fysiek op afspraak gewerkt, maar de digitale mogelijkheden zijn ook in stand gebleven. Dit geldt zowel voor zorgaanbieders in het preventieve jeugdbeleid als voor zorgaanbieders binnen de specialistische Jeugdhulp en Wmo.
Daarnaast is geprobeerd zoveel mogelijk rust en duidelijkheid te creëren over de continuiteit van het aanbod (zie ook doorbetaling aanbieders in het sociaal domein).
De Brede HOED
In het gebouw van de Brede HOED zijn aanpassingen gedaan om de dienstverlening te kunnen voortzetten. Er zijn praktische maatregelen getroffen en maatregelen om veiligheid van medewerkers en bezoekers te waarborgen (mondkapjes, hygiene, plexiglas voor de balie enz).
Dienstverlening Sociaal Team Diemen
Het Sociaal Team Diemen heeft haar werkwijze vanaf de versoepelingen aangepast. Het is voor het Sociaal Team vaker nodig en soms noodzakelijk om op kantoor af te spreken of een thuisbezoek, bijvoorbeeld wanneer de veiligheid van het kind in gedrang is.
De ouder- en kindcoaches werken vanaf het moment dat de basisscholen weer geopend zijn zoveel als vanouds. Op de vindplaatsen waar ouders en kinderen zijn.
De OK coaches hebben een behoeftepeiling gedaan op de scholen. Hierover is vermeld bij het onderdeel 'perspectieven en activiteiten voor de jeugd'.
De toename van het aantal aanmeldingen voor het Sociaal Team Diemen is enigszins zichtbaar en ook een toename in complexiteit. De verwachting is dat deze trend nog wel doorzet, omdat effecten van vooral mentale en financiële zorgen zich niet direct vertalen in concrete casuistiek.
Team Wmo
Team Wmo werkt hybride en handelt zaken telefonisch af als het kan, maar gaan op huisbezoeken worden ook weer gedaan. Ook daar hangt het af van nut en noodzaak om een huisbezoek te doen. Het is niet altijd nodig en cliënten vinden het (nog) niet altijd prettig. Bovendien is gebleken dat het merendeel van de onderzoeken telefonisch kan worden uitgevoerd.
Cliëntondersteuning
MaDi Diemen en MEE zien een toename in hulpverlening als gevolg van financiële zorgen, rouwverwerking, eenzaamheid, spanningen en stress. En ook zij zien meer complexe problematiek.
MaDi Diemen is gestart met de Pilot "Voorportaal" waarbij gezocht wordt naar efficientieslag. De professionele hulpverlening wordt meer ontlast en de bedoeling is om Diemenaren met eenvoudige hulp- en adviesvragen sneller te helpen.
Mantelzorgondersteuning
Vanwege de coronamaatregelen zijn de mantelzorgers meer onder druk komen te staan. Markant heeft de hulpverlening voornamelijk telefonisch uitgevoerd. Ook hebben ze de cursus 'Zorg de Baas' digitaal aangeboden. Markant heeft informatiefolders over de dienstverlening van Markant in coronatijd verspreid. Daarnaast hebben zij ook actief mensen benaderd om te vragen hoe het met ze gaat. Ook hierbij wordt aangegeven dat er een toename in complexiteit zichtbaar is.
Veilig Thuis
Veilig Thuis heeft alle vitale processen voort kunnen te zetten en zo continuïteit kunnen behouden in hun dienstverlening. Veilig Thuis medewerkers kunnen met de versoepelingen beter hun werk uitvoeren. De extra chatfunctie Veilig Thuis die is ontwikkeld voor de bereikbaarheid tijdend de lockdown blijkt dusdanig waardevol dat het andere groepen (laagdrempeliger) bereikt. Deze chatfunctie blijft daarom bestaan.