Ondersteuning ondernemers
Vanuit het beleidsveld Economische Zaken zijn diverse acties opgezet om Diemense ondernemers te ondersteunen. Te noemen zijn:
De publieksacties: Winterkleding actie en Wensmaaltijden actie, beiden gestart in 2020, liepen door tot in januari 2021.
Eind 2020 zijn we van start gegaan met het traject omtrent de corona-adviesgesprekken. Deze adviesgesprekken zijn gratis voor Diemense ondernemers die door de coronacrisis in een lastig parket terecht zijn gekomen. Hiermee werken we samen met het Diemense bedrijf GrowthFactory. In 2021 is besloten de eisen om in aanmerking te komen voor deze adviesgesprekken te versoepelen nadat bleek dat ook ondernemers die niet aan de eisen voldeden interesse hadden in de adviesgesprekken.
In 2021 hebben de eerste adviestrajecten plaatsgevonden. In oktober 2021 zijn verschillende ondersteuningsmaatregelen voor ondernemers door het Rijk stopgezet. Juist toen zijn de lokale ondernemers er nogmaals op gewezen dat als zij in moeilijkheden komen ze nog steeds van de corona-adviesgesprekken gebruik kunnen maken.Door de coronacrisis en de nasleep daarvan hebben ondernemers veel baat bij een sterk lokaal netwerk. Om hierin te faciliteren is besloten om door middel van een magazine een bijdrage leveren in de versterking van het lokale netwerk. Dit Made in Diemen magazine (werktitel) is in december 2021 of januari 2022 gereed voor verspreiding onder de lokale ondernemers.
Het lidmaatschap van 155 Help een Bedrijf is in 2021 voortgezet en wordt voor 2022 verlengd.
Aan de Dag van de Ondernemer, 19 november 2021 zullen we lokaal invulling geven en de lokale ondernemers danken voor hun harde werk, initiatief en doorzettingsvermogen de afgelopen corona-periode. Middens onder andere de digitale reclameborden, een werkbezoek en per nieuwsbrief.
Alle kosten zijn of worden betaald uit het reguliere budget van economische zaken. Enkel voor het magazine is middels een kwartaalbrief extra budget aangevraagd en toegewezen. Het bedrag dat is aangevraagd (ca. € 15.000) bedroeg de helft van de totale kosten van het magazine-project (ca. € 30.000).